Tutaj powinien być opis

PODSUMOWANIE INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ

English by Art outside the classroom” czyli wykorzystanie uzdolnień plastycznych uczniów w procesie kształtowania umiejętności językowych z elementami języka łacińskiego.

Okres realizacji: 1.12.2022r. 31.05.2023r.

         Międzyprzedmiotowa innowacja pedagogiczna pt. „English by Art outside the classroom” czyli wykorzystanie uzdolnień plastycznych uczniów w procesie kształtowania umiejętności językowych z elementami języka łacińskiego miała na celu zwiększenie motywacji do nauki uczniów oraz rozwijanie ich zainteresowań w zakresie języka angielskiego wykorzystując przy tym zamiłowania plastyczne uczniów klasy V. Innowacja pedagogiczna zakładała integrowanie treści zawartych w podstawie programowej języka angielskiego z plastyką i elementami języka łacińskiego. Innowacja zakładała również wyjście na korytarz szkolny, w tym klatkę schodową z pomocami dydaktycznymi i pracami plastycznymi przygotowanymi przez uczniów podczas zajęć rozwijających zainteresowania. Pozwoliło to zagospodarować wolną przestrzeń, w dużym budynku szkolnym, w taki sposób, aby była ona przyjazna dzieciom i spełniała zarazem funkcję dydaktyczną i wychowawczą. Podczas zajęć omawialiśmy wpływy języka łacińskiego na współczesny język angielski. Uczniowie poznali słowa zapożyczone z języka łacińskiego i „złote myśli” patrona szkoły. Nawiązanie do patrona szkoły Błogosławionego Wincentego Kadłubka, który pisał w języku łacińskim, powstało w wyniku refleksji związanej z tegorocznym Jubileuszem 800-lecia jego śmierci. Zorganizowany został szkolny konkurs plastyczny pt. „Błogosławiony Wincenty Kadłubek – patronem szkoły”. Nawiązanie w innowacji do patrona szkoły miało na celu kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły oraz wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą. 

         Podsumowując można stwierdzić, iż innowacyjność zajęć przyczyniła się do rozwijania u uczniów przede wszystkim kreatywności i twórczego myślenia oraz zwiększenia zainteresowania językiem angielskim. Obserwacja uczniów podczas zajęć oraz przeprowadzone rozmowy i ankiety wśród uczniów klasy V i ich rodziców pozwoliły na wysunięcie konstruktywnych wniosków.

          Innowacja wniosła wiele korzyści dla szkoły. W zakresie języka angielskiego pozwoliła utrwalić i wprowadzić nowe słownictwo z wykorzystaniem technik plastycznych. Uatrakcyjnić sposób nauczania i uczenia się języka angielskiego przez wyjście z językiem na korytarz szkolny poza salę lekcyjną. W zakresie plastyki pozwoliła rozbudzić wyobraźnię i uzdolnienia plastyczne uczniów. Rozwinąć wrażliwość artystyczną i dbałość o estetykę szkoły. W zakresie pracy wychowawczej uczyła szacunku do kultury i dorobku narodowego. Poszerzyła ofertę pracy szkoły w zakresie realizacji kierunku polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2022/23 poprzez wdrażanie elementów języka łacińskiego.

         Innowacja wniosła wiele korzyści dla uczniów. Kształtowała umiejętności posługiwania się językiem angielskim. Uświadomiła uczniom, że język angielski to nie tylko przedmiot szkolny, ale i język żywy, którym posługują się ludzie na całym świecie. Uczniowie każdego dnia stają się odbiorcami treści z dziedziny nauczanego języka obcego. Uczniowie są świadomi, że język łaciński wpłynął na rozwój współczesnego języka angielskiego i potrafią wymienić słowa zapożyczone z łaciny do języka angielskiego. Ujawniły się też zdolności i zainteresowania artystyczne naszych uczniów. Uczniowie znają „złote myśli” patrona naszej szkoły również w języku angielskim. Mieli również możliwość wykorzystać umiejętności w praktyce, poznać i rozwinąć własne możliwości, kształtowali umiejętności współpracy w zespole, co sprzyjało integracji zespołu klasowego. Innowacja przyczyniła się do pobudzenia aktywności twórczej i kształtowania poczucia własnej wartości.

Nauczyciel realizujący: Roksana Lendlewicz